Blog

Boost je weerstand

Artboard 1 copy@1x

Met weerstand bedoelen we eigenlijk een gezonde toestand van het immuunsysteem. Die toestand is afhankelijk van de combinatie van fysieke barrières, organen, moleculen en antilichamen die je beschermen tegen ongewenste indringers. Indringers kunnen bacteriën, virussen, schimmels en andere parasieten zijn. Gemiddeld wordt het lichaam zeven keer per dag aangevallen door virussen. Normaal gesproken worden deze virussen door je immuunsysteem gedood via verschillende stappen in een verdedigingsmechanisme van je lichaam. Als je een gezonde levensstijl hebt (je beweegt regelmatig, slaapt goed en eet voldoende groente en fruit), dan kun je verschillende delen van je immuunsysteem ondersteunen om het optimaal te laten functioneren.

Ons eerste en oudste afweermechanisme is de huid. De huid is een barrière tegen ongewenste indringers. Een tweede verdedigingsmechanisme vormen je darmen. De microbiota in je darmen voorkomen dat ziekteverwekkers zich in de darm vastzetten en ontwikkelen. Wanneer een persoon voor langere tijd een grote hoeveelheid stress ondervindt, is het waarschijnlijker dat een van de ziekteverwekkers (de indringers) door de barrières heen sluipt en mogelijk een kans krijgt om je ziek te maken.

De rol van je voeding

“Als je een gezond dieet volgt, kun je alle vitaminen en mineralen die je nodig hebt uit de voeding halen.” Eet een verscheidenheid aan gezonde voedingsmiddelen. Vezels zijn een belangrijke bron van energie voor de microbiota. Het is aan te raden om voldoende volkorenproducten, groenten, fruit en peulvruchten te eten. Verder zijn eiwitten belangrijk. Je lichaam gebruikt eiwitten om weefsels op te bouwen en te herstellen, evenals voor de productie van antilichamen. Een andere belangrijke factor in het immuunsysteem is vitamine D. Vooral in donkere dagen of als je veel binnen blijft, kunnen je gehaltes aan vitamine D lager zijn dan normaal. Het is dan goed te weten dat vis en eieren een bron van vitamine D zijn. Als je veganist bent, kan het verstandig zijn om regelmatig een supplement van vitamine D te nemen. Er gaan veel geruchten over het nemen van verschillende vitaminesupplementen, maar onderzoek toont aan dat als je een gezond dieet volgt, je alle vitamines en mineralen die je nodig hebt uit de voeding kunt halen.

Fysieke en mentale stress

Stress is als een extreme sport. Als je voortdurend stress ervaart, verzwakt je immuunsysteem omdat je geen energie meer hebt om je verdedigingsmechanismen te ondersteunen. Probeer in een gezond en regelmatig ritme van slaap, beweging en ontspanning te blijven. Bewegen is goed voor het immuunsysteem, omdat het de doorbloeding verbetert en aangename deeltjes produceert die ons gelukkig maken. Overdrijf niet, zeker niet als je je niet goed voelt. Neem dan een dagje vrij of kies voor een kortere of minder zware workout. Houd er rekening mee dat extreme trainingen ook het immuunsysteem kunnen verzwakken, omdat je bij deze trainingen belangrijke energie gebruikt die anders gebruikt zou kunnen worden om weerstand op te bouwen.

En nu, met het coronavirus?

Blijf veilig, blijf zoveel mogelijk thuis. En als je naar buiten gaat, blijf dan echt op 1,5 meter afstand van de mensen in de omgeving. Zorg dat je voldoende slaapt, dat je gevarieerd eet, en vergeet niet om lekker te bewegen. Je zou de 100 at Home-oefeningen kunnen doen die elders op de website van RowStudio te vinden zijn. Zo kunnen we deze tijden samen doorkomen.

 

Wie is Dr. Kirsten? Kirsten Pothof, 27 jaar, woont in de Pijp, Amsterdam en zal je regelmatig voorzien van antwoorden op brandende gezondheidsvragen. Ze helpt je met tips en trucs, zodat je op een verantwoorde manier kunt trainen!

 

× Any questions?