Blog

Vind balans in je trainingsschema

dr-1-post

Soms hebben mensen moeite om de juiste balans te vinden in hun fitness- en trainingsschema. De sensatie van de training kan verslavend zijn! Dit wordt veroorzaakt door endorfine. Dit zijn stoffen die vrijkomen bij lichaamsbeweging, opwinding, pijn, bij het eten van pittig voedsel of chocola en bij orgasmes. Bovendien komt het vrij als we verliefd worden. Ons lichaam is zo geprogrammeerd dat we dit associëren met positieve gevoelens. Daarom voel je je altijd goed na een lekkere workout. Het is mogelijk dat je nog steeds de “high” voelt en dat je direct na de training zo gehypet bent dat je je gelijk inschrijft voor een lesje morgen en overmorgen, en de dag erna etc. Je kunt je lichaam echter niet elke dag tot het uiterste laten gaan. Ook al zouden sommige mensen dat wel willen! Ik kan je tips geven over hoe je hier mee om moet gaan, zodat je je niet schuldig voelt als je een dagje rust neemt.

Hoe luister je naar je lichaam?

Er is eigenlijk een makkelijke regel: luister altijd naar je spieren! Als je spieren pijn doen, als je net ziek bent geweest, of als je na een dag hardwerken echt geen energie meer over hebt: kies voor een rustige training of een rustdag, zodat je je eigen grenzen niet te ver verlegt. Er is wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het herstel van spieren bij mensen die veel trainen. Bewegen geeft het lichaam fysieke stress en om resultaten te zien moet je je spieren de tijd geven om zich aan te passen en te herstellen. Het is bewezen dat je niet fitter wordt tijdens de workout, maar na de workout. Om je fysieke doelen te bereiken is het slim om actieve rustdagen in te bouwen in je wekelijkse schema. Dit betekent een “makkelijke” training die 60 tot 70 procent van je maximale inspanning bereikt.

“Je wordt niet fitter tijdens je workout, maar erna!”

De wetenschap hierachter: na een intense training genereert het lichaam een ontstekingsreactie om je te helpen herstellen. Als je echter te veel intensieve trainingen achter elkaar doet, kan deze ontstekingsreactie tegen je werken. Het begint het immuunsysteem te verzwakken en maakt het lichaam vatbaarder voor bacteriën en virussen. Dit kan leiden tot een hoger aantal ziektedagen en minder tijd om te bewegen. Neem dus wat rustdagen voor je gezondheid!

De verslaving

Voor wie een beetje verslaafd is aan sport of ADHD heeft (elke dag veel energie): deze rustdagen betekenen niet dat je stil moet zitten. In plaats van op de bank te gaan zitten, is het nog beter om wat low-impact oefeningen te doen. De beweging houdt je bloedcirculatie actief zodat je je kunt ontdoen van de metabole afvalstoffen die zich in je lichaam hebben opgebouwd na een harde en intense training. Je kunt het zien als: “laat de motor draaien”. De “ontspannen” oefeningen geven ook een betere bloedcirculatie en nieuwe zuurstofmoleculen en voedingsstoffen in je spieren. Hierdoor kan je de volgende dag weer aan het werk om die maximale inspanning uit de roeimachine te halen, zonder al teveel spierpijn.

Wie is Dr. Kirsten? Kirsten Pothof, 27 jaar, woont in de Pijp, Amsterdam en zal je regelmatig voorzien van antwoorden op brandende gezondheidsvragen. Ze helpt je met tips en trucs, zodat je op een verantwoorde manier kunt trainen!

× Any questions?